Razvoj kompetencija kroz eTwinning
projekt „Povijest kroz umjetnost“
Srednja vrtićka skupina
„Rakuni“, Dječji vrtić „Petar Pan“ iz Zagreba, Hrvatska i starija vrtićka
skupina „Baloni“, Dječji vrtić „Jelka“
iz Ljubljane, Slovenija od 07.01.2019. do 14.06.2019. provodili su eTwinning
projekt „Povijest kroz umjetnost – Od pračovjeka do viteza“. Cilj projekta je kroz
umjetničko izražavanje i stvaranje upoznati djecu s osnovnim karakteristika povijesnih
razdoblja: Prapovijest, Drevni Egipat, Antičko doba i Vinško doba.
Zašto kompetencije?
Život
i rad u suvremenom društvu brzih promjena i oštre konkurencije zahtijevaju nova
znanja, vještine, sposobnosti, vrijednosti i stavove, tj. nove kompetencije
pojedinca, koje stavljaju naglasak na razvoj inovativnosti, stvaralaštva,
rješavanja problema, razvoj kritičkoga mišljenja, poduzetnosti, informatičke
pismenosti, socijalnih i drugih kompetencija. Kompetencije su više od znanja i
vještina. Biti kompetentan znači biti sposoban, fleksibilan, imati autoritet i,
isto tako, ne samo posjedovati određene vještine i stavove, već znati ih
koristiti. To znači da treba znati djelovati u određenim situacijama i znati
utjecati na promjene koje se događaju. Kompetencije se razvijaju učenjem, jer
učenjem djeca stječu iskustva i usvajaju znanja. Mnogo je istraživanja koja su
pokazala važnost ranog odgoja i obrazovanja. Jedno od njih govori da se do pete
godine života stvori 50%, a do sedme 75% posto svih neuronskih sinapsi koje su
ključ naših intelektualnih sposobnosti. I upravo zbog toga je iznimno važno
pravilno i pravodobno djelovati na razvoj djeteta u predškolsko doba.
Kako
smo projektom „Povijest kroz umjetnost“ poticali razvoj kompetencije djece
predškolske dobi?
Osim što smo utjecali na bogaćenje rječnika novim riječima kao što su mumije, Colosseum, gladijatori, oruđe, oružje i sl., poticali smo djecu i na razumijevanje i korištenje novih riječi. Razvoj vještine slušanja priča i legendi o Tutankamonu, Afroditi, Zeusu itd. poticale su razvoj govornih vještina djece: upotreba složenih rečenica, smisleno i jasno verbalno pričanje, opisivanje, donošenje zaključaka kao i tumačenje koncepata osnovnih karakteristika navedenih povijesnih razdoblja. Upoznavanje s prvim pismima: hijeroglifi, runsko pismo utjecalo je na razvoj osposobljenosti za pisano izražavanje. Komunikacija na materinskom jeziku uključuje i razvoj svijesti djeteta o utjecaju jezika na druge. O počecima komunikacije djecu smo upoznali kroz povijesno razdoblje Prapovijesti te s naglaskom na važnost i veličinu neverbalne komunikacije.
Osim što smo utjecali na bogaćenje rječnika novim riječima kao što su mumije, Colosseum, gladijatori, oruđe, oružje i sl., poticali smo djecu i na razumijevanje i korištenje novih riječi. Razvoj vještine slušanja priča i legendi o Tutankamonu, Afroditi, Zeusu itd. poticale su razvoj govornih vještina djece: upotreba složenih rečenica, smisleno i jasno verbalno pričanje, opisivanje, donošenje zaključaka kao i tumačenje koncepata osnovnih karakteristika navedenih povijesnih razdoblja. Upoznavanje s prvim pismima: hijeroglifi, runsko pismo utjecalo je na razvoj osposobljenosti za pisano izražavanje. Komunikacija na materinskom jeziku uključuje i razvoj svijesti djeteta o utjecaju jezika na druge. O počecima komunikacije djecu smo upoznali kroz povijesno razdoblje Prapovijesti te s naglaskom na važnost i veličinu neverbalne komunikacije.
Hijeroglifi – poticaj za razvoj
pismenosti kao poticaj na
razvoj komunikacijskih vještina i
kritičkog razmišljanja
Međusobna komunikacija
djece i skupina odvijala se na hrvatskom i slovenskom jeziku. Djeca su
potaknuta na usvajanje osnove stranog (slovenskog jezika) jezika: (pozdravi,
imenovanje nekih riječi). Veći dio kompetencije
na stranog (slovenskog) jezika poticao se putem razumijevanja vještina
međukulturnog prihvaćanja, poštivanja i razumijevanja. Također, upoznavanje
djece s drugim kulturama, narodima i običajima Egipta, Rima i Vikinga obogatilo
je razvoj kompetencije djece na stranom
jeziku.
Izrada plakata – integracija
kompetencije na stranom jeziku, na materinjem jeziku, kulturna svijest i
izražavanja
Matematička kompetencija najviše se razvijala u aktivnostima građenja i konstruiranja pećine pračovjeka, izgradnja piramida, hramova, Colosseuma, galija. Kroz te aktivnosti djeca su razvijala primjenu matematičkoga mišljenja (prostorna orijentacija, stjecanje iskustva istraživanjem odnosa i veza među predmetima, razvoj operativnog mišljenja, razvoj sposobnosti rješavanja problema). Provođenjem istraživačkih aktivnosti: izrada boja za pisanje i crtanje, istraživanje ljudskih organa, mumificiranje, djeca su stjecala iskustva istraživanja odnosa i veza među pojavama, stjecanje iskustva o uzročno-posljedičnim vezama kemijskih spojeva a što je samo dio osnovnih kompetencija u prirodoslovlju i tehnologiji.
Matematička kompetencija najviše se razvijala u aktivnostima građenja i konstruiranja pećine pračovjeka, izgradnja piramida, hramova, Colosseuma, galija. Kroz te aktivnosti djeca su razvijala primjenu matematičkoga mišljenja (prostorna orijentacija, stjecanje iskustva istraživanjem odnosa i veza među predmetima, razvoj operativnog mišljenja, razvoj sposobnosti rješavanja problema). Provođenjem istraživačkih aktivnosti: izrada boja za pisanje i crtanje, istraživanje ljudskih organa, mumificiranje, djeca su stjecala iskustva istraživanja odnosa i veza među pojavama, stjecanje iskustva o uzročno-posljedičnim vezama kemijskih spojeva a što je samo dio osnovnih kompetencija u prirodoslovlju i tehnologiji.
Svakodnevna upotreba računala koristila je za pronalaženje novih spoznaja, činjenica i znanja o povijesnim razdobljima i razumijevanju tih osnovnih pojmova. Organizirane su i provedene video konferencije djece. Time se razvijala digitalna kompetencija djece s ciljem osposobljenosti djece za pravilnu upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije za rad u osobnom i društvenomu životu i komunikaciji.
Video konferencija „Slovensko-egipatski ples“
A. M. D., 4,9 god.: „Super mi je kad smo gradili piramide. Onda smo naučili tko su to mumije.“ Poticanje razvoja kompetencija „učiti kako učiti“ obuhvaća osposobljenost za proces učenja i organiziranje učenja kako u samostalnom učenju, tako i pri učenju u skupini.
Mali arheolozi u istraživanju dinosaura
Igra u malim skupinama i međuvršnjačka suradnja dio je socijalne i građanske kompetencije. U aktivnostima poput: Život u pećini, Idemo u lov, Kod liječnika, Borbe vitezova poticao se i razvijala osposobljenost za odgovorno ponašanje, pozitivan i tolerantan odnos prema drugima, poštovanje drugih i samopoštovanje. Jedna od najvažnijih zadaća je razvoj samopouzdanja a koja se realizirala prateći individualne potrebe i mogućnosti djeteta.
„U pećini“
Mnogo je ideja koje su djeca pretvorila u djelo. Gradnja piramide u pješčaniku, Ja sam mumija su aktivnosti koje su uključivale stvaralaštvo, inovativnost i spremnost na preuzimanje rizika te sposobnost planiranja i vođenja projekata radi ostvarivanja ciljeva. Kompetencija Inicijativnost i poduzetnost temelj je za vođenje svakodnevnoga, profesionalnoga i društvenoga života pojedinca.
E.V., 4,6 god.: „To sam ja izumio svoj papir i olovku.“
Kompetencija Kulturna svijest i izražavanje razvijala se poticanjem i svakodnevnim provođenjem likovnih aktivnosti s ciljem usvajanja pravilnom korištenja likovnih tehnika. Likovnim radovima djeca su prenijela svoja znanja, misli, osjećaje i razumijevanje osnovnih karakteristika povijesnih razdoblja. Ples pračovjeka te Ples viteza i princeza poticala su izražavanje kroz glazbene pokrete i usvajanje osnovnih elementa glazbene kulture: ritam, metar, tempo, dinamika.
Arhitektura - jedan od različitih oblika likovnoga izražavanja i stvaranja
Razvoj kompetencija djece procjenjujemo kao
najvredniji rezultat projekta. Završni produkt projekt je izrada digitalne slikovnice „Od pračovjeka do viteza“ i digitalna izložba likovnih radova „Od pračovjeka do viteza“. Izložba likovnih radova bila je postavljenja u Knjižnici
grada Zagreba „Kustošija“ od 15.06.2019. do 30.07.2019. Kratki pregled projekta
moguće je vidjeti na newsletteru projekta.
Comments
Post a Comment